Tarihi Türk Kadın Kıyafetleri

Mart 17, 2012 Yorum yok. »

Çeşitli uygarlıkların beşiği olan Türkiye, tarih zenginliklerinin yaranda, elsanatları ve folklorik değerleri ile de Türk milletinin eşsiz sanat zevkini gösterir.

Cumhuriyetten sonra yapılan kıyafet devrimi ile eski giysiler yerini, uygar dünyanın giydiği kıyafetlere bıraktı.

Saray, Şehir ve Anadolu giyimi olarak gruplara ayrılan Türk Kadın giyimi içinde, saray ve şehir giyiminde 17.nci Yüz Yıldan sonra Avrupa etkisi görülmeye başlar.

Anadoluda toprakla uğraşan ve modayı takip etmeyen köylü kadınının eski giyim geleneğini muhafaza ettiği görülür.

Anadolu kadınının çok renkli giyiminde bir neşe ve canlılık göze çarpar. Renkli giysileri, başlıkları, oyaları, takıları ve çorabındaki mottflerinde binbir mesaj gizlidir.

Bütün bunlar suskun Anadolu kadınının sessiz alfabesini oluşturur.

Kıyafetler kadının sosyal durumunu ifade ettiği gibi; Ege, Karadeniz, Doğu Anadolu, İç Anadolu bölgelerine ait yöresel özellikler gösterir.

Bir başlık, takı ve elbise yalnız başına bir şeyjifade etmez. Bunlar ancak bir bütün içinde kıymet taşır. Bu da başlıktan ayağa kadar bütün malzemenin usullerine ve geleneklere göre giyilmesi ile olur.

Türk Kadın Başlıkları ve Süslemeleri, giyimin en önemli bölümünü teşkil eder.

Baş süslemelerinde, saç şekilleri, zülüfler, örgüler, örgülere takılan altın, gümüş, boncuk, tüy v.b. süsler bölgelere göre değişir.

Başlıklar; ya doğrudan doğruya başa yapılır, ya da tas, tepelik, fes, taç, tuzak, hotoz gibi hazır olarak alınır.

Düzenlenişi, bölgenin özelliklerine ve geleneklere bağlıdır. Sağa-sola eğilişi, bağlama şekilleri ve süsleri özel anlam taşır.

Gençkız, nişanlı, gelin, dul kadın bu başlıklardan anlaşılır.

Başlıklara bağlanan her rengi ve sayısı, ayrı bir anlam ifade eden krep ve yazmalardan sonra, üzerlerine kıymetli taşlar, inciler, oyalar, boncuklar, alün ve gümüş süsler takılır.

Kadın süslerinin başlıcalan; beşibiryerdeler, top alünlar, küpeler, muskalar, hamaylı boncuk, kehribar, akik, kolonlar, şal kuşaklar, gümüş veya altın kemerler, bileziklerdir.

İmkânlar azaldıkça takılar maddi değerini kaybeder.

Bazı yörelerde erkek, geline tamamen altınla kaplı başlık takar, kadının başında taşıdığı başlık servetini simgeler.

Başlıklar arasında en güzeli ve zengin olanı gelin başlıktandır.

Kadın giyiminde, günlük, işlik, sokak ve mutlu günlerde giyilen çeşitler vardır: Üçetek, bindallı, şalvar, gömlek, cepken, fermene, salta, ferace, çar, çarşaf en göze çarpan parçalardır.

Ayrıca köylerin çoğunda ayrı ayrı renk ve motiflerle dokunan önlükler, bele bağlanan püsküllü kuşaklar, kolanlar, giyime özel bir güzellik katar.

Ülkemizde, Türk kadın giyim kuşam konusu bir bütünlük içinde, köklü olarak incelenmiş değildir. Tam bir kıyafet albümü ve müzemiz yoktur.

Olgunlaşma Enstitüleri ve Kız Meslek Liseleri çalışmalanyla paha biçilmiyen değerde eski Türk El Sanatlarının ve kıyafetlerinin karakterlerini bozmadan günümüze kadar gelmesinde önemli görev yapmışlardır.

Özcan Tüzün

Benzer Yazılar

Lütfen Yorumlarınızı Eksik Etmeyin

Yorumlarınızı Türkçe kurallarına uygun olarak yazın.En az bir cümle oluşturacak şekilde yorum yapın ! Aksi takdirde boş yere yorum yapmış olursunuz*

Page optimized by WP Minify WordPress Plugin