Ana Sayfa Halk Bilimi Hac İle İlgili İnançlar Adetler Gelenekler

Hac İle İlgili İnançlar Adetler Gelenekler

222
0

Hac ve Hacılar ile ilgili inançlar adetler, uygulamalar ve gelenekler hakkında bilgi

Kızılcahamam-Ankara’da, hacca gidenlere “beni de oraya çağır” denir. Hacı adayı Arafat’a çıktığında orada hacca gelmek isteyenler adına kumdan bir öbek yapar. Bu uygulama da kum vasıta kılınarak mesaj vermedir. Bu uygulamada Hıdrellezdeki gül ağacının veya birçok yerdeki ulu kişi kabirlerinin yerini mesaj gönderme noktasında hacda Arafat almıştır.

Edirne’de Hac farizasını yerine getirip vatanına dönen kimseler genellikle köyün girişine taş diktirirler. Buna “Hacı Taşı” denir. Anadolu’nun birçok yerinde olduğu gibi burada da hacılar ellerinin dışını değil içini öptürürler.

İstanbul-Fatih’te hac yolculuğunda yol boyundaki ziyaretgâhları ziyaret etmedikçe haccın makbul olmayacağı inancı vardır. Bu inanç ve uygulama geçmişte daha yaygın iken hala bazı yörelerde yaşatılmaktadır..

İstanbul-Fatih’ de Hacca giderken rica edilerek Arafat’ta rahmet Tepesinde birkaç taş parçasını bir araya toplayıp ev şekline getirip “falan kimseyi ev sahibi et” diye dua eder ise, ev sahibi olunacağı inancı vardır. Bu uygulama Hıdrellezde gül ağacı altına ev ve benzeri şeylerin resmini yapmaktan farklı değildir.

İstanbul Fatih’te “günah işleyebilirim” korkusuyla zemzem içmemek inancı vardır bu inanç Anadolu’da da çok yaygındır ve Hac’a niyetin geneli için geçerlidir. Hacdan sonra varsa hatalı yaşamların yanı sıra ticareti bırakma da aynı hatalı davranış çekinmesinden gelmektedir.

Konya’da bazı hacı adayları hacca gitmeden Mevlana’yı ziyaret ederler. Bu tür uygulamalar geçmişte Bursa ve İstanbul evliyalarına da yapılırdı

K. Maraş’ın Afşin ilçesinde Ashab-ı Kehf külliyesine 7 gün üst üste yaya olarak giden orada Cuma namazı kılanın bir hac sevabı kazanacağına inanılır. Burada kaya kovuğundan geçenlerin günahsız olduğuna inanılır. Ayrıca özel taşa sırtını süren kimsenin günahlarının döküleceğine inanılır. Sinop’ta ise bazı ziyaret yerlerine gidenlerin “Yarı Hacı” olduğuna inanılır. Bu tür ziyaretler Dağıstan’da da vardır. Tekirdağ’da hacca giden kimsenin adı ve soyadı bir taş üzerine yazılarak köy girişine dikilir. Urfa’da Hacdan dönmüş kimsenin dış kapısı dinî motiflerde süslenir.

Kaynak: Yaşar Kalafat, İslamiyet ve  Türk Halk İnançları

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here